تحریر دفاتر قانونی
الف . شرکتهای تجاری باید قبل از پایان هر سال مالی اقدام به ثبت و پلمپ دفاتر قانونی خود (دفتر روزنامه / دفتر کل)نزد اداره ثبت شرکت ها ، جهت سال آینده نمایند. لذا دفاتر هر سال مالی باید درسال مالی قبل پلمپ شده باشد .
✍ اداره ثبت شرکت ها با درج نام شرکت و نوع آن ( سهامی و تضامنی و .. )، تعداد جلد هر نوع دفتر، تعداد صفحات هر دفتر، شماره و تاریخ پلمپ برچسب بارکد دارآن را صادر و در ابتدا و انتهای هر دفتر درج می کند .
ب . شرکت های تجاری باید هر رویداد مالی را در تاریخ تحقق و تحمل آن ثبت نمایند و اگرتاخیری در ثبت باشد دفاتر رد و علی الراس می گردد
ج . شرکت های تجاری می توانند با ارائه نرم افزار حسابداری خود به اداره امور مالیاتی و دریافت مجوز به جای ثبت هر رویداد مالی در دفاتر خود اقدام به ثبت گردش عملیات مالی هر ماه در دفاتر خود نماید
✍ در این روش در دفاتر قانونی فقط 14 ثبت مالی صورت می گیرد ( سند افتتاحیه + 12 ثبت گردش عملیات هر ماه + سند اختتامیه )
✍ ارائه نرم افزار نیز باید مانند پلمپ دفاتر در سال مالی قبل صورت گرفته باشد
د . در صورت ثبت اشتباه در دفتر قانونی باید با خودکار قرمز آن را خط زده و عدد صحیح را درج نمائیم .
- ارائه اظهار نامه مالیات و عوارض ارزش افزوده
الف . شرکت های تجاری باید هر سه ماه به میزان درآمد ها و هزینه های خود اظهار نامه ارزش افزوده ارائه دهند
✍ در سال 1389 باید به میزان 3% درآمد تحقق یافته طی دوره 3 ماهه مالیات و عوارض پرداخت و به میزان 3% هزینه ها و خرید های تحمل شده طی دوره 3 ماهه مالیات و عوارض استرداد گردد.
✍ 55% نرخ ارزش افزوده برای مالیات و 45% آن عوارض می باشد
✍ طبق قانون برنامه پنجم توسعه هر ساله یک واحد درصد به نرخ پایه(3%) تا سقف 8 % اضافه می گردد
✍ اگر مالیات و عوارض ارزش افزوده فروش و درآمد ها بیشتر از مالیات و عوارض ارزش افزوده خرید باشد باید تفاوت پرداخت شود و اگر برعکس باشد در پایان هر دوره 3 ماهه باید تفاوت استرداد و یا به دوره بعد منتقل شود .
ب. فرصت ارائه اظهار نامه مالیات و عوارض بر ارزش افزوده تا 15 روز پس از پایان هر دوره 3 ماهه می باشد
ج . اگر شرکت های تولیدی اقدام به فروش مواد اولیه خود کنند، علاوه بر پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده فروش باید مالیات فروش مواد اولیه را نیز پرداخت کنند .
د . فاکتورهای فروش و خرید مواد و خدمات باید طبق نمونه فرم اداره امور مالیاتی باشد در غیر این صورت قابل قبول نمی باشد .
ه . در هنگام ثبت اظهارنامه ارزش افزوده الکترونیکی باید شناسه ملی واحد تجاری نیزوارد گردد .
برای دریافت شناسه ملی به اداره ثبت شرکتها مراجعه نمائید
و . اظهار نامه مالیات و عوارض ارزش افزوده را می توان یک بار اصلاح نمود .
- سایر نکات
الف . اظهارنامه هر سال مالی باید تا 31/04/ سال بعد به اداره امور مالیاتی ارائه گردد
ب . در زمان بررسی اسناد و مدارک و دفاتر قانونی توسط ممیز مالیاتی باید صورت گردش مواد اولیه ، صورت گردش کالا، و فرمول عوامل تولید ارائه گردد . در صورتی که صورت گردش مواد و کالا تناقض داشته باشد دفاتر رد می شود
موجودی مواد اول دوره + خرید طی دوره – مصرف شده/ فروش رفته طی دوره = موجودی مواد اولیه پایان دوره
موجودی کالای اول دوره + خرید/ تولید طی دوره – فروش طی دوره = موجودی مواد اولیه پایان دوره
درصد عوامل تولید = مواد + دستمزد + سربار = 100%
مواد مصرف شده + دستمزد + سربار = تولید طی دوره
ج . باید درصد عوامل تولید منطقی باشد به عنوان مثال اگر در یک صنعتی به طور معمول 70درصد مواد و 25 درصد دستمزد و 5 درصد سربار باشد و ما 80درصد دستمزد و 20درصد مواد و سربار ارائه دهیم به دلیل غیر منطقی بودن درصد عوامل تولید و درواقع غیر واقعی بودن صورت های مالی دفاتر رد می گردد.
د . قبوض آب و برق و... در زمان پرداخت آنها ثبت می گردد . ( البته با مشورت ممیز) در غیر اینصورت در زمان دریافت صورت حساب یک بدهی ایجاد کرده و در زمان پرداخت آن بدهی تسویه می گردد .
ه . در هنگام ارائه اظهار نامه مالیات محاسبه شده و پرداخت شده توسط واحد تجاری به عنوان مالیات ابرازی در نظر گرفته می گردد و مالیات تعیین شده توسط ممیز پس از رسیددگی به عنوان مالیات قطعی می باشد که ما به التفاوت مالیات ابرازی و قطعی پرداخت گردد .
و . اگر در طی دوره مالی قراردادی جهت ارائه و یا دریافت خدمات و یا ساخت پروژه ای منعقد گردد بلافاصله باید 5% آن را به عنوان مالیات پیمان به اداره امور مالیاتی پرداخت گردد . پرداخت حق الزحمه حسابرس و یا خدمات حسابداری ( در اظهارنامه)مشمول این قانون می باشد
ز . استهلاک دارائی های ثابت با توجه به ماده 151 قانون مالیات های مستقیم باید محاسبه گردد .
ح . در پایان هر ماه باید صورت حقوق مزایا پرسنل ماه قبل به همراه مالیات بر درآمد پرسنل به اداره امور مالیاتی ارائه گردد و باید با صورت حقوق و مزایا ارائه شده به تامین اجتماعی یکسان باشد.
ط . اگر فاکتور فروش و یا خریدی از واحد تجاری به دست ممیز مالیاتی برسد که در دفتر اعمال نشده باشد ممیز مالیاتی به دلیل عدم شفافیت و صداقت در ثبت رویدادهای مالی دفاتر را رد می کند
به موجب بند 2 ماده 20 آئين نامه نحوه تحرير دفاتر عدم ثبت يك يا چند فعاليت مالي در دفاتر به شرط احراز موجب رد دفاتر است.
✍ ممیز مالیاتی از تمام سازمانها استعلام گرفته و اگر صورت حسابی از واحد تجاری صادر و یا دریافت شده باشد و واحد تجاری آن را ثبت نکرده باشد دفاتر رد می گردد .
موارد رد دفاتر :
1-در صورتي که دفاتر ارائه شده به نحوي از پلمپ خارج شده و يا فاقد يک يا چند برگ باشد.
2 - عدم ثبت يک يا چند فعاليت مالي در دفاتر به شرط احراز .
3 - تقدم ثبت يک يا چند معامله نسبت به تاريخ وقوع آنها.
4 - ثبت تمام يا قسمتي از يک فعاليت بين سطرها.
5 - ثبت تمام يا قسمتي از يک فعاليت بين حاشيه ها.
6 - تراشيدن و پاک کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء استفاده.
7 - جاي سفيد گذاشتن بيش از حد معمول در صفحات و سفيد ماندن تمام صفحه در دفتر روزنامه.
8 - محو کردن مندرجات دفاتر با وسايل شيميايي.
9 - بستانکار شدن حسابهاي بانکي و نقدي ناشي از تقدم و تاخر ثبت حسابها و دريافت و پرداخت.
10 - عدم ارائه يک يا چند جلد از دفاتر ثبت و پلمپ شده و نانوشته.
نظرات شما عزیزان: